Microsoft Office Word 11 Mansour lotfi P30street.wordpress.com
1-1 تعریف واژهپرداز
2-1 قابلیتهای عمومی واژهپردازها
3-1 معرفی واژهپرداز Word
4-1 قابلیتهای خاص واژهپرداز Word
1-2- نحوه اجرای برنامه
2-2- برنامه Word در اولین قدم
3-2- اجزای محیط Word
1-3- پاراگراف
2-3- سطر
1-4-تایپ متن
2-4-تنظیمات صفحه جهت چاپ
3-4- تنظیمات قلم
4-4- تنظیمات پاراگراف
1-5- جابجایی کاراکتری
2-5- جابجایی سطری
1-7- اصلاح متن
2-7- کپی و تکرار
3-7- حذف موقت
4-7- حذف
5-7- جستجو
6-7- جایگزینی
1-8- ایجاد فایل جدید
2-8- ذخیره سازی فایل
3-8- بازیابی فایلها
4-8- پیشنمایش چاپ
5-8- چاپ
6-8- راهنمایی
7-8- خروج
1-9- بزرگنمایی
2-9- درج ستونی
3-9- سرصفحه و پاصفحه
4-9- شماره صفحه
5-9- پاورقی
6-9- اندیس (بالا و پایین)
7-9- شمارهگذاری
8-9- نشانه گذاری
9-9- درج تاریخ و ساعت
10-9- افزودن متن بهصورت اتوماتیک
11-9- کادر بندی
12-9- غلط یابی و اصلاح
13-9 - نوشتن فرمول های پیچیده ریاضی در word
1-10- رسم خط
2-10- رسم اشکال ساده و آماده
3-10- تغییر اندازه اشکال
4-10- رنگآمیزی اشکال
5-10- درج متون کوتاه بهصورت ساده
6-10- درج متون کوتاه با حالتهای ویژه
7-10- سهبعد یا سایهدار کردن اشکال
1-11- تصاویر آماده
2-11- فایلهای تصویری
3-11- فایلهای گوناگون با فرمتهای مختلف
1-12- اجزای تشکیل دهنده جدول
2-12- تعیین تعداد سطر و ستون
3-12- عناوین ستونها
4-12- انتخاب تمام یا قسمتی از جدول
5-12- حذف تمام یا قسمتی از جدول
6-12- جابجایی سطرها یا ستونها
7-12- تغییر اندازه سطرها و ستونهای یک جدول
8-12- ادغام سطرها یا ستونها
9-12- تقسیم سطرها یا ستونها
1-13- نمای معمولی
2-13- نمای اینترنتی
3-13- نمای چاپ
4-13- نمای کلی
1-14- ایجاد Bookmark
2-14- ارجاع به Bookmark
3-14- امکان Hyper Link
4-14- ذخیره فایل با فرمت اینترنتی
5-14- تبدیل نمودن فایل به فرمت PDF
6-14- استفاده از فرمتهای آماده صفحات Web در محیط Word
بخش اول : مبانی آشنایی با Word
1-1 تعریف واژهپرداز برنامهای که توانایی واردکردن، ویرایش، اصلاح و ذخیرهسازی متن را به کاربر میدهد واژهپرداز نامیده میشود.
2-1 قابلیتهای عمومی واژهپردازها
- تایپ و درج متن
- ویرایش متن
- حذف
- جستجو و جایگزینی
- انتقال متن
3-1 معرفی واژهپرداز Word
واژهپرداز Word علاوه بر دارابودن قابلیتهای عمومی یک نرمافزار واژهپرداز، از قابلیتها و تواناییهای پیشرفته و تخصصی برخوردار میباشد که این قابلیتها سبب شده این نرمافزار بهعنوان یک واژهپرداز جهانی مطرح باشد.
4-1 قابلیتهای خاص واژهپرداز Word
- استفاده آسان
- تبعیت از استاندارد بینالمللی واژهپردازی
- استفاده از امکانات گرافیکی
- فهرستبندی اتوماتیک
- استفاده از فرمتهای آماده موجود
- درج تصاویر
- جدولبندی آسان
بخش دوم : آشنایی با برنامه Word
1-2- نحوه اجرای برنامه -کلیک روی دکمه Start صفحه میز کار
- انتخاب دستور Program که در این صورت لیست برنامههای نصبشده ظاهر میگردد.
-کلیک روی گزینه Microsoft Word
2-2- برنامه Word در اولین قدم با اجرای برنامه Word پنجره ای به شکل زیر ظاهر می گردد که شامل موارد ذیل می باشد.
3-2- اجزای محیط Word
1-3-2- Titlebar
شامل آیکون برنامه ، نام فایل بازشده به همراه نام برنامه اجراشده کلیدهای بزرگنمایی ، کوچکسازی و بستن میباشد.
2-3-2- Menubar
در این بخش، فرامین اصلی برنامه ازجمله File/Edit/View/Insert قرار دارد. برای اجرای فرامین اصلی از این منوها استفاده میکنیم.
3-3-2-Standard Toolbar
در این قسمت یک سری از ابزارهای مهم موجود در زیرمنوها قرار دارد. از آنجایی که این ابزارها همواره موردنیاز میباشد در این قسمت قرار گرفته تا بهراحتی قابل دسترسی باشد.
4-3-2- Formatting
در این نوار ابزارهایی برای فرمت بندی فونتها و استفاده از انواع فونتها، اندازه خطوط مورد استفاده، انواع سبکهای مورداستفاده در فونتها (پررنگ، ایتالیک، زیرخطدار)، تنظیم سطر و ستون یا پاراگرافها، دادن شماره و … موجود میباشد.
5-3-2- Drawing
در این بخش، ابزارهای موردنیاز برای ترسیم اشکال مختلف و تایپ متون با حالتهای گرافیکی مختلف موجود میباشد.
6-3-2- Statusbar
در صورت فعال نبودن هریک از این بخش ها، مطابق شکل زیر با RC کردن روی قسمت خالی Menubar و کلیک بر روی بخش موردنظر از لیست ظاهرشده می توانید نوار مربوط به آن را فعال نمایید.
نکته: در صورت فعال نبودن هریک از این بخش ها، مطابق شکل زیر با RC کردن روی قسمت خالی Menubar و کلیک بر رو بخش موردنظر از لیست ظاهرشده می توانید نوار مربوط به آن را فعال نمایید.
بخش سوم : آشنایی با مفاهیم اولیه تایپ
1-3- پاراگراف اساس کار با Word برمبنای پاراگراف میباشد. به عبارتی در محیط Word نیاز به اینترنمودن نداریم و متن تایپ شده بر اساس تنظیمات حاشیه، خود به خود به سطر بعدی منتقل می گردد. اگر دکمه اینتر را بفشاریم در واقع یک پاراگراف تعریف کردیم، به عبارت دیگر از شروع تایپ تا محلی که Enter بزنیم یک پاراگراف محسوب میشود و زمانی که به پاراگراف، فرمت خاص بدهیم در کل آن پاراگراف اعمال میشود.
2-3- سطر از اول هر ردیف تا آخر آن که بر اساس اندازه وارد شده در قسمت Page Setup تنظیم می گردد یک سطر نامیده می شود. تعیین طول سطر باعث می شود برای رفتن به سطر بعد نیاز به اینتر نباشد و به صورت اتوماتیک، متون در سطرهای بعدی تایپ شود.
بخش چهارم : اصول اساسی تایپ (قوانین تایپ)
1-4-تایپ متن محل تایپ متن در پنجره Word شکلی به صورت زیر دارد که در گوشه بالای آن مکان نما قابل مشاهده است و محل شروع متن را مشخص می کند. از این محل می توانید عمل تایپ را شروع کنید.
در حین تایپ بدون زدن اینتر متن به سطر دوم منتقل می شود و زمانی که اینتر را فشار دهید، به معنی شروع پاراگراف جدید میباشد.
2-4-تنظیمات صفحه جهت چاپ به منظور تنظیم صفحه چاپی مراحل زیر باید طی شوند:
- گزینه Page setup از منوی File را مطابق شکل زیر انتخاب کنید.
- در کادر محاورهای ظاهر شده فاصلههای متن از حاشیه های صفحه را به شرح زیر قابل تنظیم است.
Top- فاصله از بالا 4/ 2 سانتیمترBottom- فاصله از پایین 4/2 سانتیمترLeft- فاصله از چپ 17/3 سانتیمترRight- فاصله از راست 17/3 سانتی متر
برای اعمال تنظیمات بر کل صفحات در گزینه Apply to روی Whole document کلیک کنید.
اندازه کاغذ چاپی را می توانید مطابق شکل صفحه بعد در قسمت Paper Size مشخص کنید که به صورت معمولی اندازه کاغذ چاپی اندازه A4 ( 21×29 سانتیمتر) میباشد.
- برای چاپ متون به صورت افقی یا عمودی در کادر جهت (Orientiation) یکی از گزینههای عمودی (Portraite) یا افقی (Landscape) را انتخاب کنید.
- بعد از انجام تنظیمات با فشردن کلیدهای Default و OK تنظیمات انجام شده را پیش گزیده نمایید تا به عنوان تنظیمات پیش فرض در فایل های جدید اعمال شود.
3-4- تنظیمات قلم بعد از اتمام تنظیمات مربوط به صفحه چاپی تنظیمات مربوط به قلم را باید انجام داد.
- هر مقاله علمی از چهار بخش تشکیل شده است:
- عنوان کلی
- عناوین فرعی
- متن یا بدنه اصلی
- پاورقی
- هرکدام از این بخشها با یک فرمت خاص مطابق جدول زیر باید تایپ شود.
متن لاتین | متن فارسی | موارد | ||||
نوع | اندازه | قلم | نوع | اندازه | قلم | |
پر رنگ | 17 ... 23 | Arial | پر رنگ | 18 ... 24 | Titr | عنوان کلی |
پر رنگ | 15 ... 21 | Arial | پر رنگ | 16 ... 22 | Zar | عناوین فرعی |
معمولی | 12 | Times New Roman | معمولی | 14 | Zar | متن اصلی |
معمولی | 9 ... 10 | Times New Roman | معمولی | 9 ... 10 | Zar | پاورقی |
همان طور که قبلاً گفته شد، یکی از نوارهای ابزار پرکاربرد در برنامه Word نوار ابزار Formatting است. در صورتی که این نوار ابزار در پنجره ی برنامه ی Word فعال نبود، ازطریق روش اشاره شده در بخش اجزای محیط Word و یا مطابق شکل زیر از منوی View گزینه Toolbars را ظاهر شده و به این ترتیبüانتخاب کرده و کنار Formatting کلیک نمایید تا علامت نوار مربوط به آن فعال شود.
برای تنظیم قلم از نوار ابزار Formatting گزینه های شکل زیر را به ترتیب شرح می دهیم.
- با کلیک کردن روی فلش کناری این بخش فهرست قلم های موجود در برنامه Word را مطابق شکل زیر می توان مشاهده نموده و با کلیک کردن روی هریک، آن را انتخاب نمود.
- با کلیک کردن روی فلش کناری این بخش اندازه قلم های موجود در برنامه Word مطابق شکل زیر ظاهر میشود.که با انتخاب هریک از آن ها، اندازه قلم انتخاب شده کوچک یا بزرگ می شود.
- با کلیک کردن روی هریک از گزینه های مشخص شده در زیر، می توان حالت قلم را از حالت معمولی به حالت های نشان داده شده تغییر داد.
قبل از کلیک بر روی گزینه | نوع عملیات | بعد از کلیک بر روی گزینه |
واژه پرداز Word | واژه پرداز Word | |
واژه پرداز Word | واژه پرداز Word | |
واژه پرداز Word | واژه پرداز Word |
- البته امکان انتخاب هم زمان حالت های فوق با یک دیگر نیز وجود دارد.
واژه پرداز Wordواژه پرداز Wordواژه پرداز Wordواژه پرداز Word
- ضمناً برای تایپ به زبان انگلیسی، کافی است کلیدهای Alt و Shift سمت چپ صفحه کلید را هم زمان فشار دهید. برای تایپ به زبان فارسی نیز لازم است کلیدهای Alt و Shift سمت راست صفحه کلید را به طور هم زمان فشار دهید.
4-4- تنظیمات پاراگراف برای تنظیمات پاراگراف از نوار ابزار Formatting گزینه های مشخص شده در شکل زیر مورد استفاده قرار می گیرد که به ترتیب به شرح هریک می پردازیم.
- با انتخاب این گزینه، مکان نما در قسمت راست صفحه قرار می گیرد و برای نوشتن متن در حالت فارسی آماده می شود.
- با انتخاب این گزینه، مکان نما در قسمت چپ صفحه قرار می گیرد و برای نوشتن متن در حالت انگلیسی آماده می شود.
- البته می توان موقعیت متن در صفحه را با استفاده از چهار گزینه زیر نیز تغییر داد.
- برای بردن متن به سمت چپ محیط تایپ
- برای بردن متن به سمت راست محیط تایپ
- برای بردن متن به وسط محیط تایپ
- برای تراز نمودن متن از سمت چپ و راست
بخش پنجم : نحوه جابجایی مکان نما در واژهپرداز Word
1-5- جابجایی کاراکتری با استفاده از کلیدهای جهتی راست و چپ میتوان به کاراکترهای قبلی و بعدی دست یافت.
2-5- جابجایی سطری با استفاده ازکلیدهای جهتی بالا و پایین می توان یک سطر مکان نما را به بالا یا پایین جابجا کرد.
بخش ششم : نحوه انتخاب متن در Word
در واژه پرداز Word امکان انتخاب تک تک اجزای متن از قبیل حرف، کلمه، سطر، پاراگراف وجود دارد.
برای انتخاب هریک از موارد فوق Mouse را به ابتدای جزء موردنظر برده تا انتهای آن درگ می کنیم.
بخش هفتم : استفاده از قابلیتهای ویرایشی
1-7- اصلاح متن با قراردادن نشانگر روی کلمهای که نیاز به اصلاح دارد میتوان حرف اضافی را حذف یا به جای حروف اشتباه حرف درست را به صورت زیر تایپ نمود:
- اگر حرفی جا افتاده باشد نشانگر را در محلی که می خواهید حرف موردنظر را تایپ کنید قرار داده و شروع به تایپ نمایید.
- اگر حرفی اشتباهاً تایپ شده باشد ابتدا آن را انتخاب نموده سپس حرف صحیح را تایپ نمایید.
2-7- کپی و تکرار برای تکرار یک یا چند عبارت ابتدا آنها را انتخاب نموده سپس از منوی Edit گزینه Copy را مطابق شکل زیر انتخاب کنید.
با این عمل، متون انتخاب شده در حافظه موقت سیستم قرار می گیرد. سپس نشانگر را به محل موردنظر برده و با انتخاب گزینه Paste از منوی Edit مطابق شکل زیر متن ذخیره شده در حافظه را به محل جدید منتقل کنید.
3-7- حذف موقت متن مورد نظر را انتخاب کنید. با انتخاب گزینه Cut از منوی Edit مطابق شکل زیر، متن مورد نظر را از محل قبلی حذف و به طور موقت به حافظه منتقل کنید.
سپس نشانگر را در محل جدید قرار داده با انتخاب گزینه Paste از منوی Edit ، متن ذخیره شده در حافظه را به محل جدید منتقل کنید.
4-7- حذف متن مورد نظر را انتخاب کرده و کلید Delete روی صفحه کلید را فشار دهید.
5-7- جستجو
برای جستجو، فرمان Find را از منوی Edit مطابق شکل زیر انتخاب کنید.
در این حالت کادری ظاهرمیشود که عبارت جستجو را سؤال میکند و این عبارت باید در قسمت مربوطه تایپ شود.
برای شروع عملیات جستجو رویFind Next کلیک کنید. به این ترتیب در صورت یافت شدن عبارت موردنظر، مطابق شکل زیر محل آن در متن مشخص می شود.
6-7- جایگزینی
اگر بخواهید کلمه جدیدی جایگزین کلمه دیگری گردد باید گزینه Replace را از منوی Edit مطابق شکل زیر انتخاب کنید.
در این صورت کادر محاوره ای به صورت زیر ظاهر می شود.
در قسمت
کلمه موردنظر برای جستجو و در قسمت
کلمه ای را که می خواهید جایگزین کلمه مورد جستجو شود را وارد نمایید.
برای جایگزینی تک تک نمونه های پیداشده روی Replace کلیک کنید و اگر می خواهید به یکباره تمام نمونه ها جدید جایگزین نمونه های قبلی شوند روی Replace All کلیک کنید.
بخش هشتم :آشنایی با فرامین اصلی Word
1-8- ایجاد فایل جدید برای تایپ متن های جدید نیاز به ایجاد فایل جدید داریم.مطابق شکل زیر از منوی File گزینه New را انتخاب کنید.
در این حالت پنجره ای به شکل زیر ظاهر می شود. همانطور که در شکل می بینید آیکون Blank Document انتخاب شده است، در همین وضعیت روی گزینه OK کلیک نمایید.
2-8- ذخیره سازی فایل برای ایجاد امکان دستیابی مجدد به یک فایل لازم است آن را در حافظه ذخیره نماییم.به منظور ذخیره سازی فایل برای بار اول، مطابق شکل زیر از منوی File روی گزینه Save کلیک نمایید.
در این حالت کادر محاوره ای به شکل زیر روی صفحه ظاهر می شود.
محل موردنظر جهت ذخیره سازی را انتخاب کنید؛ به طور مثال درایو D.
از قسمت مشخص شده در شکل زیر نیز می توانید پوشه موردنظر را انتخاب کنید و سپس در قسمت File name نام فایل را وارد کنید و روی گزینه Save کلیک نمایید. به این ترتیب نام فایل در بالای پنجره Word در قسمت Titlebar قرار می گیرد.
از این پس با کلیک کردن روی گزینه Save بدون ظاهرشدن کادر محاوره ای، تغییرات در فایل ذخیره می شود.
- ذخیرهسازی با نام جدید یا در محل جدید: اگر بخواهید فایل خود را در محل دیگر یا با یک نام جدید ذخیره کنید از گزینه Save As در منوی File استفاده کنید.
3-8- بازیابی فایلها برای بازکردن فایلهایی که قبلاً ایجاد شده از دستور بازیابی (Open) در منوی File مطابق شکل زیر استفاده میشود.
با کلیک روی گزینه Open کادری مطابق شکل زیر ظاهر میشود که میتوان با دادن مسیر و نام فایل و کلیک روی گزینه Open فایل موردنظر را باز نمود.
4-8- پیشنمایش چاپ قبل از چاپ نهایی برای مشاهده تنظیمات اعمالشده بر روی کاغذ چاپی، مطابق شکل صفحه بعد با انتخاب گزینه Preview از منوی File میتوان پیشنمایش چاپ را مشاهده نمود.
5-8- چاپ بعد از انجام تنظیمات موردنیاز و مشاهده پیشنمایش چاپی، مطابق شکل زیر برای چاپ نهایی روی گزینه Print از منوی File کلیک کنید.
6-8- راهنمایی اگر در حین کار با برنامه به مشکلی برخورد کردید مطابق شکل صفحه بعد از منوی Help گزینه Microsoft Word Help را انتخاب کنید.
با این عمل، کادر محاوره ای به صورت زیر روی صفحه ظاهر می شود.
به منظور دریافت راهنمایی درخصوص یک موضوع ، کافیست در بخش مشخص شده در شکل، موضوع موردنظر را وارد نمایید سپس بر روی گزینه Search کلیک کنید. به این ترتیب لیستی از موارد مربوط به آن موضوع ظاهر می شود. برای انتخاب هریک، روی مورد مربوطه دوبار کلیک نمایید.
7-8- خروج برای خروج از برنامه، مطابق شکل صفحه بعد گزینه Exit از منوی File مورداستفاده قرار می گیرد که با انتخاب این گزینه کاربر از برنامه خارج میگردد.
<>> |
بخش نهم : آشنایی با فرامین دیگر
1-9- بزرگنمایی برای مشاهده دقیق متون تایپ شده از امکان بزرگنمایی (Zoom) استفاده می شود. بدین منظور مطابق شکل زیر از منوی View بر روی گزینه Zoom کلیک نمایید.
با این عمل، پنجره ای به صورت زیر ظاهر می شود. در این پنجره اندازه بزرگنمایی را از قسمت Zoom to انتخاب کنید. به طور مثال برای مشاهده کل صفحه از گزینه Whole Page استفاده کنید.
2-9- درج ستونی برای تایپ متن بهصورت ستونی مطابق شکل زیر در منوی Format بر روی گزینه Columns کلیک کنید.
با این عمل، پنجره ای به صورت زیر بر روی صفحه ظاهر می شود.
در بخش Presets میتوانید تعداد ستونها و نوع آن را مطابق گزینه های موجود تعیین کنید. البته از قسمت مشخص شده در شکل نیز می توانید برای واردنمودن تعداد ستون استفاده نمایید. در انتها روی کلید OK کلیک نمایید.
3-9- سرصفحه و پاصفحه اغلب در متنهای علمی، عنوان موضوعات یا تاریخ در قسمت های پایین و بالای صفحه ظاهر و در تمام صفحات تکرار میشوند. به عناوین قسمت بالای صفحه، سرصفحه (Header) و به عناوین قسمت پایین صفحه، پاصفحه (Footer) میگویند.
برای تایپ عنوان موردنظر در سرصفحه یا پاصفحه، مطابق شکل زیر از منوی View روی گزینه Header and Footer کلیک کنید.
در این صورت، پنجره ای به شکل زیر روی صفحه ظاهر می شود و در بخش بالای صفحه کادری برای ورود عنوان موردنظر فعال می گردد.
در صورتی که می خواهید عبارت را در پاصفحه وارد نمایید در کادر محاوره ای روی آیکون کلیک کنید و در بخش ظاهرشده در پایین صفحه عبارت موردنظر را وارد نمایید.
بعد از ورود عبارت موردنظر در سرصفحه یا پاصفحه روی گزینه Close کلیک کنید.
4-9- شماره صفحه از منوی Insert مطابق شکل زیر روی Page Numbersکلیک کنید.
در این صورت، کادر محاوره ای زیر ظاهر می شود.
از قسمت مشخص شده در شکل زِیر موقعیت شماره صفحه را تعیین نمایید. در پایان روی OK کلیک نمایید.
5-9- پاورقی برای ارائه توضیحات اضافی در مورد برخی از موضوعات تایپ شده از امکان پاورقی (Footnote) استفاده میشود. برای درج پاورقی، مکان نما را در انتهای کلمه ای که می خواهید راجع به آن توضیح دهید قرار داده و سپس مطابق شکل زیر از منوی Insert گزینه Footnote را انتخاب نمایید.
به این ترتیب کادری به صورت شکل زیر ظاهر می شود.
با کلیک کردن روی گزینه OK منطقه مربوط به متن پاورقی در پایین صفحه ظاهر می شود.
6-9- اندیس (بالا و پایین) برای آن که متن موردنظر در موقعیتی بالاتر یا پایین تر از متن معمولی قرار گیرد ابتدا آن را انتخاب نموده سپس از منوی Format روی گزینه Font کلیک نموده و مطابق شکل در کادر ظاهرشده، روی خانه کنار یکی از قسمتهای Superscript (اندیس بالا) و یا Subscript (اندیس پایین) کلیک نمایید. با این کار متن انتخاب شده در بالا یا پایین متن معمولی قرار می گیرد.
7-9- شمارهگذاری اگر بخواهید سطرهای متن را شماره گذاری کنید، مطابق شکل زیر از گزینه Bullets and Numbering در منوی Format استفاده میشود.
در این حالت با کلیک نمودن بر روی گزینه Numbered از پنجره ظاهرشده، بخش مربوط به صورت های مختلف شماره گذاری (عددی، حرفی) مطابق شکل زیر نمایش داده می شود.
در این پنجره با کلیک کردن بر روی قسمت مشخص شده در شکل، پنجره جدیدی ظاهر می شود که با انتخاب هریک از گزینه های آن میتوان شمارهها را با روش های گوناگون سلسله مراتبی درج نمود.
8-9- نشانه گذاری
اگر بخواهید سطرها یا عبارات در متن تایپ شده با نشانه خاصی مشخص شوند، گزینه Bulleted در پنجره مربوط به Bulleted and Numbering را انتخاب می کنیم. با این کار پنجره ای به شکل زیر روی صفحه ظاهر می شود. نشانه موردنظر را انتخاب کرده و روی OK کلیک کنید.
9-9- درج تاریخ و ساعت
اگر در بخشی از متن بخواهید تاریخ و ساعت سیستم را قرار دهید کافیست بهجای تایپ آن، مطابق شکل زیر از منوی Insert گزینه Date and Time را انتخاب کنید.
با این عمل، کادری به صورت زیر روی صفحه ظاهر می شود.
نوع نمایش تاریخ را از قسمت مشخص شده در شکل انتخاب کرده و سپس روی OK کلیک نمایید.
10-9- افزودن متن بهصورت اتوماتیک
برخی از عبارات ممکن است در تایپ یک متن به کرات و با تغییر جزیی مورد استفاده قرار گیرند. برای صرفهجویی در زمان تایپ این عبارات مطابق شکل زیر از گزینه AutoText در منوی Insert استفاده می شود.
اگر عبارت موردنظر در زیر مجموعه گزینه های قسمت مشخص شده در شکل وجود نداشت، روی گزینه AutoText کلیک نموده و مطابق شکل زیر در قسمت مربوطه متن موردنظر را وارد نموده، سپس روی گزینه Add و در ادامه روی گزینه OK کلیک نمایید.
با این کار متن موردنظر در قسمت Normal ذخیره می شود. (در این مثال عبارت واژه پردازMicrosoft Word در ابزار AutoText اضافه شده است.)
11-9- کادر بندی
بعد از تنظیم صفحه چاپی، ممکن است بخواهید کادر یا حاشیه ای نیز به متن داده شود. برای این منظور مطابق شکل زیر از منوی Format گزینهی Borders and Shading را انتخاب نمایید.
با این عمل، کادر محاوره ای به صورت زیر روی صفحه ظاهر می شود.
در این مرحله، روی گزینه Page Border کلیک کنید تا بخش Art در کادر محاوره ای به صورت بالا ظاهر شود.
در این پنجره، امکان ایجاد کادر با استفاده از خطوط ساده و یا سایهدار و یا انتخاب کادرهای موجود در برنامه برای کاربر فراهم میباشد. از قسمت مشخص شده در شکل بر روی کلیک کرده و طرح موردنظر را انتخاب کنید.
به این ترتیب در حاشیه صفحه تایپ کادری با طرح انتخاب شده ظاهر می شود.
12-9- غلط یابی و اصلاح
بعد از تایپ متن موردنظر، بهمنظور اطمینان از صحیحبودن متن تایپشده، مطابق شکل زیر بر روی گزینه Spelling and Grammar از منوی Tools کلیک نمایید.
در این حالت در کادر محاورهای بازشده، مطابق شکل زیر کلمات اشتباه نمایش داده میشود و کاربر می تواند با استفاده از گزینه Ignore از انجام تصحیح صرفنظر کند و یا با استفاده از گزینه Change کلمه نمایش داده شده را به کلمه صحیح تغییر دهد.
13-9 - نوشتن فرمول های پیچیده ریاضی در word
ممکن است برای شما نیز پیش آمده باشد که قصد داشته باشید ، در هنگام تایپ متن در نرم افزار Microsoft Word از اعداد کسری یا اعداد رادیکالی و با به طور کلی از فرمول ها و اشکال های مختلف ریاضی در متن خود استفاده کنید.
به صورت پیش فرض این قابلیت در نرم افزار Word غیر فعال است. با استفاده از این ترفند میتوانید این بخش را به محیط Word آورده و از امکانات بی نظیر این بخش استفاده کنید.
بدین منظور:
در ابتدا نرم افزار Word را باز کنید به منو View بروید و سپس به Toolbars بروید و Customize را انتخاب کنید.
در پنجره باز شده به تب Commands بروید و از قسمت Categories (سمت چپ ) Insert را به حالت انتخاب درآوردید و از سمت راست Equation Editor را انتخاب کنید ( تصویر یک رادیکال با عدد a را دارد ).
روی آن کلیک کرده و کلید موس را نگه دارید ، سپس آنرا بکشید و در جایی مناسب از نوار ابزار صفحه اصلی ، مثلا در کنار دکمه Bold رهایش کنید.
سپس رو دکمه مربوطه کلیک کرده ، از شما سوالی مبنی بر نصب آن میشود که با زدن دکمه Yes میتوانید عملیات نصب را انجام دهید و از این قابلیت استفاده کنید.
بخش دهم: استفاده از امکانات ترسیمی
برای رسم خطوط یا اشکال میتوان از امکان Autoshapes موجود در برنامه استفاده نمود. برای استفاده از این قابلیت باید نوار ابزار Drawing فعال باشد. در صورت فعال نبودن، به روش توضیح داده شده در بخش اجزای محیط Word یا از طریق منوی View با انتخاب گزینه Toolbar و کلیک نمودن بر روی گزینه Drawing، آن را فعال نمایید.
1-10- رسم خط از گزینه Autoshapes روی گزینه Line کلیک نمایید. در این حالت می توانید خط مستقیم، شکسته و منحنی را ازطریق درگ کردن در قسمت موردنظر از صفحه، به اندازه دلخواه رسم کنید.
2-10- رسم اشکال ساده و آماده بدین منظور مطابق شکل زیر در گزینه Autoshapes روی بخش Basic Shapes کلیک کنید و شکل موردنظر را انتخاب نمایید. سپس ازطریق درگ کردن آن را در محل موردنظر رسم کنید.
- رسم فلوچارت: بدین منظور مطابق شکل زیر از گزینه Autoshapes روی بخش Flowchart کلیک کنید.
3-10- تغییر اندازه اشکال برای تغییر اندازه اشکال رسم شده ازطریق Autoshapes، شکل موردنظر را انتخاب کرده و اشاره گر Mouse را روی حاشیه شکل ببربد تا به صورت تبدیل شود سپس با استفاده از درگ کردن اندازه شکل را به مقدار مورد نظر بزرگ یا کوچک نمایید.
4-10- رنگآمیزی اشکال برای رنگآمیزی اشکال رسمشده، پس از انتخاب شکل، بر روی آن رایت کلیک نمایید و در کادر محاورهای ظاهرشده گزینه Format Autoshapes را انتخاب کنید.
با این عمل، کادر محاوره ای به شکل زیر روی صفحه ظاهر می شود.
در قسمت مشخص شده در شکل با کلیک کردن روی رنگ موردنظر را انتخاب نمایید و سپس روی گزینه OK کلیک نمایید.
5-10- درج متون کوتاه بهصورت ساده مطابق شکل زیر در نوار Drawing روی آیکون Text Box کلیک نموده و با کشیدن Mouse روی صفحه، کادر موردنظر جهت تایپ را مشخص نمایید. سپس در کادر بازشده شروع به تایپ کنید. متنی که به این صورت تایپ شود امکان انتقال روی تصویر و یا موقعیت های مختلف با استفاده از Drag & Drop را دارد.
6-10- درج متون کوتاه با حالتهای ویژه برای این منظور در قسمت ابزار Drawing بر روی آیکون WordArt که با یک حرف A سهبعدی نمایش داده شده، کلیک نمایید.
سپس از منوی ظاهرشده یکی از حالتهای نوشتاری را با دو بار کلیک کردن انتخاب نمایید.
با این عمل، کادر زیر روی صفحه ظاهر می شود.
متن موردنظر را در قسمت مشخص شده وارد کنید و اندازه و نوع قلم را انتخاب کنید، سپس روی گزینه OK کلیک نمایید.
7-10- سهبعد یا سایهدار کردن اشکال برای سایهدار کردن یک شکل پس از رسم آن را انتخاب کرده، در منوی ابزار Drawing روی آیکون Shadow که به صورت یک مربع سایه دار نشان داده شده، کلیک کنید و یکی از موارد را انتخاب نمایید.
برای سه بعدی نمودن شکل نیز ازطریق منوی ابزار Drawing عمل کرده، این بار روی آیکون 3-D که بهصورت یک مکعب نمایش داده شده، کلیک کنید و یکی از موارد را انتخاب نمایید.
بخش یازدهم: درج اجزای غیرمتنی در فایل
1-11- تصاویر آماده برای درج تصاویر موجود در مجموعه Office در متون تایپی خود کافی است از منوی Insert در زیرمنوی Picture، گزینه ClipArt را انتخاب نمایید.
با این انتخاب، کادر محاورهای به شکل زیر ظاهر میشود.
با کلیک روی هریک از گروه های موجود در لیست، تصاویر مربوط به آن گروه ظاهر می شود. مطابق شکل زیر روی تصویر موردنظر کلیک راست کرده و گزینهInsert را انتخاب نمایید.
2-11- فایلهای تصویری برای درج فایلهای تصویری در متون تایپی، در منوی Insert بر روی گزینه Picture کلیک نموده، سپس در زیرمنوی ظاهرشده روی گزینه From File کلیک کنید.
در کادر ظاهرشده از قسمت Look in مسیر فایل و از قسمت مشخص شده در شکل فایل موردنظر را انتخاب و سپس روی Insert کلیک نمایید.
3-11- فایلهای گوناگون با فرمتهای مختلف به منظور استفاده از فایلهای مختلف در واژه پرداز Word، مطابق شکل زیر از منوی Insert گزینه Object را انتخاب نمایید.
در این صورت کادری مطابق شکل زیر بر روی صفحه ظاهر می شود.
به طور مثال برای تایپ معادلات ریاضی از کادر بازشده روی گزینه Equation کلیک نمایید. با این کار لیست از نمادهای ریاضی ظاهر می شود و امکان نوشتن یک معادله ریاضی برای کاربر فراهم می شود.
بخش دوازدهم : طراحی جداول
1-12- اجزای تشکیل دهنده جدول
2-12- تعیین تعداد سطر و ستون مطابق شکل زیر از منوی Table روی گزینه Insert کلیک کنید.
در کادر ظاهرشده تعداد ستونها و سطرها را تعیین کنید. بهترین اندازه برای ستونها، متناسبسازی آن با محتوای درج شده در آن ستون است، بدین منظور در قسمت مشخص شده در شکل روی خانه خالی کلیک کنید.
ضمناً میتوانیم به جدول رسمشده فرمتهای مختلفی بدهیم که در کادر ظاهرشده روی گزینه AutoFormat کلیک نموده، در این حالت فرمتهای گوناگون را مطابق شکل زیر مشاهده می کنید. یکی از فرمت هارا به دلخواه انتخاب نمایید و سپس روی OK کلیک نمایید.
3-12- عناوین ستونها در سطر اول اغلب عناوین ستونها تایپ میشود که بایستی تقریباً درشتتر و پررنگ و در وسط ستون (وسطچین) باشد.
4-12- انتخاب تمام یا قسمتی از جدول برای انتخاب ستون، Mouse را در بالای جدول حرکت دهید. تا اشاره گر Mouse به صورت درآید. در این حالت با کلیک کردن، کل ستون انتخاب میشود. در صورتی که اشاره گر Mouse به صورت درآید می توان کل یک سطر را انتخاب نمود. برای انتخاب کل یک جدول، Mouse را به گوشه سمت چپ جدول ببرید تا علامت ظاهر شود و روی آن کلیک نمایید.
5-12- حذف تمام یا قسمتی از جدول پس از انتخاب یک جدول یا قسمتی از آن، روی قسمت انتخاب شده کلیک راست نمایید. به این ترتیب با توجه به این که قسمت بلوک شده چه بخشی از جدول باشد یکی از گزینه های زیر در کادر محاوره ای ظاهرشده موجود خواهد بود.
- Delete Table: با انتخاب این گزینه کل جدول حذف می شود.
- Delete Rows: با انتخاب این گزینه سطرهای انتخاب شده از جدول حذف می شوند.
- Delete Columns: با انتخاب این گزینه، ستون های انتخاب شده از جدول حذف می شوند.
- Delete Cells: با انتخاب این گزینه خانه یا خانه های انتخاب شده از جدول حذف می شوند.
6-12- جابجایی سطرها یا ستونها برای جابجایی، ابتدا سطر یا ستونهای موردنظر را انتخاب نمایید. سپس در حالی که اشاره گر Mouse بر روی بخش انتخاب شده قرار گرفته و به شکل درآمده است کلیک راست نمایید.
در این مرحله از کادر ظاهرشده، گزینه Cut را انتخاب نمایید. بعد از آن نشانگر را به محلی که می خواهید سطر یا ستون موردنظر را در آنجا درج کنید برده راست کلیک کرده و گزینه Paste Rows (در صورتی که یک یا چند سطر از جدول انتخاب شده باشد) و یا Paste Columns (در صورتی که یک یا چند ستون از جدول انتخاب شده باشد) را انتخاب کنید.
7-12- تغییر اندازه سطرها و ستونهای یک جدول آسانترین روش برای این کار استفاده از علامت ظاهرشده بر روی خطوط سطر و ستونها میباشد. وقتی روی خطوط ستونها یا سطرها حرکت میکنیم علامت Mouse تبدیل به علامتهایی که در شکل زیر مشاهده می کنید میشود که میتوان در این حالت با Drag کردن اندازه سطرها و ستونها را تغییر داد.
8-12- ادغام سطرها یا ستونها برای این کار کافیست ابتدا سطرها یا ستونهایی که میخواهید با هم ادغام کنید را انتخاب نمایید سپس با رایت کلیک نمودن و انتخاب گزینه Merge Cells سطرها یا ستونهای انتخابشده را با هم ادغام کنید.
9-12- تقسیم سطرها یا ستونها برای تقسیم یک خانه از جدول به چند خانه ابتدا خانه موردنظر را انتخاب کنید سپس با رایت کلیک نمودن و انتخاب گزینه Split Cells در کادر محاوره ای ظاهرشده، تعداد خانه (سطرها و ستونها ) را مشخص کنید.
بخش سیزدهم: استفاده از نماهای مختلف در Word
1-13- نمای معمولی محیطی مناسب برای تایپ و ویرایش متن میباشد. در این نما، سرصفحه، پاصفحه، زمینه و غیره ظاهر نمی شود. برای استفاده از این نما، مطابق شکل زیر در منوی View روی گزینه ی Normal کلیک نمایید.
2-13- نمای اینترنتی از این نما در مواقعی که می خواهید ببینید فایل شما در محیط اینترنت چگونه ظاهر می شود استفاده نمایید. در این نما زمینه، اشکال و تصاویر گرافیکی به همان صورت که در مرورگرهای اینترنتی نشان داده خواهند شد، نمایش داده میشود. برای استفاده از این نما مطابق شکل زیر در منوی View رو گزینه Web Layout کلیک نمایید.
3 – 13 - نمای چاپ
بهمنظور ویرایش سرصفحه و پاصفحه و برای تنظیم فواصل و حاشیهبندی و به طور کلی صفحه آرایی متن از این نما استفاده میشود. برای استفاده از این نما مطابق شکل زیر در منوی View روی گزینه Print Layout کلیک نمایید.
4-13- نمای کلی بهمنظور مشاهده ساختار کلی متن تایپشده و به منظور کپی و انتقال راحتتر متون، از این نما استفاده میشود. در این نما میتوان تقسیمات و سلسله مراتب متنها را به راحتی مشاهده نمود و به راحتی میتوان فقط عناوین اصلی مشاهده نمود و همچنین میتوان محتوا را مشاهده و ویرایش نمود. برای استفاده از این نما مطابق شکل زیر در منوی View روی گزینه Outlineکلیک نمایید.
بخش چهاردهم : قابلیتهای اینترنتی
1-14- ایجاد Bookmark
بهمنظور دسترسی سریعتر به موضوعات مهم و کلیدواژهای، میتوان برای آنان نامی یا علامتی اختصاص داد که به آن Bookmark میگویند. اغلب اسناد اینترنتی از این قابلیت برخوردار هستند. برای ایجاد Bookmark مراحل زیر را انجام دهید:
- نشانگر را به اول سطر موردنظر منتقل کنید.
- مطابق شکل صفحه بعد از منوی Insert گزینه Bookmark را انتخاب کنید.
- در کادر ظاهرشده مطابق شکل زیر علامت یا نامی را به آن اختصاص داده و روی گزینه Add کلیک کنید.
2-14- ارجاع به Bookmark
ابتدا متنی که میخواهید با کلیک روی آن، متن Bookmark شده فراخوانی شود را انتخاب کنید. سپس مطابق شکل زیر از منوی Insert روی گزینه Hyper Link کلیک کنید.
در این حالت کادری مطابق شکل زیر ظاهر میشود.
با کلیک بر روی گزینه Bookmark کادر جدیدی مطابق شکل زیر ظاهر می شود که با انتخاب نام Bookmark موردنظر از لیست ظاهرشده و زدن دکمه OK متن انتخابی ما پررنگ شده و با حرکت Mouse روی آن، علامت نشانگر تغییر یافته و با کلیک روی آن به متن Bookmarkشده دسترسی خواهید یافت.
3-14- امکان Hyper Link
یک روش دیگر برای دسترسی سریعتر به اطلاعات، استفاده از امکان Hyper Link میباشد. بهمنظور دسترسی سریعتر به یک فایل دیگر و یا آدرس اینترنتی، ابتدا متن موردنظر را که میخواهیم با کلیک روی آن به یک فایل دیگر دسترسی داشته باشیم انتخاب میکنیم. سپس از منوی Insert با کلیک روی گزینه Hyper Link و انتخاب گزینه File و انتخاب مسیر فایل و زدن دکمه OK و یا با انتخاب گزینه Web page و تایپ آدرس اینترنتی می توان به آن دسترسی یافت.
4-14- ذخیره فایل با فرمت اینترنتی بهمنظور استفاده از متن تایپشده در مرورگرهای اینترنتی، لازم است آن را با فرمت اینترنتی ذخیره نمایید. برای این کار مطابق شکل زیر از منوی File گزینه Save as Webpage را انتخاب کنید. در این حالت فایل موردنظر با فرمت اینترنتی (پسوند htm) ذخیره میشود و در مرورگرهای اینترنتی به راحتی قابل مشاهده است.
5-14- تبدیل نمودن فایل به فرمت PDF
بهمنظور استفاده از متنها و تصاویر و اشکال تایپشده در محیط Word و در سیستم عاملها و محیطهای دیگر کامپیوتری بهتر است فایل تایپشده را بهصورت فایل قابل انتقال PDF(Portable Document Format) ذخیره کنید. در این حالت متن به فرمت تصویر تبدیل شده و به همین دلیل در محیطهای دیگر تغییر نمیکند. بدین منظور با نصب برنامه Acrobat Creator یا Acrobat Reader در منوی ابزار استاندارد Word آیکون ظاهر میشود که با کلیک نمودن بر روی این آیکون و یا انتخاب گزینه Create Adobe Pdf از منوی File می توان فایل موجود را به فرمت Pdf تبدیل نمود.
6-14- استفاده از فرمتهای آماده صفحات Web در محیط Word
برای ایجاد سریع اسناد تایپشده با فرمت اینترنتی در خود برنامه Word این امکان تعبیه شده که از فرمتهای آماده صفحات اینترنتی موجود در Word استفاده نمایید. بدین منظور از منوی File روی گزینه New کلیک نمایید. در پنجره بازشده روی Webpages (آخرین گزینه Menu bar) کلیک نمایید. به این ترتیب پنجره ای مطابق شکل زیر ظاهر می شود. از فرمت های آماده موجود یکی را برحسب نیاز انتخاب نموده و پس از ویرایش، با فرمت اینترنتی (htm) ذخیره کنید.
پایان